Cookies Wij gebruiken cookies om de website optimaal te laten functioneren en om in te spelen op de informatiebehoefte van onze bezoekers. Door gebruik te maken van onze website stemt u in met het plaatsen van cookies. Lees meer hierover in onze privacy- en cookieverklaring.
Afbeelding: Ergernis

Start campagne ‘Dat is makkelijk praten’ om escalatie van burenproblemen te voorkomen

Geplaatst op 11 januari

Eén op de vier Nederlanders ergert zich wel eens aan zijn of haar buren. Een deel van deze ergernissen escaleert en mondt zelfs uit in een burenruzie. Buurtbemiddeling kan er dan voor zorgen dat de buren met elkaar in gesprek gaan en samen tot een oplossing komen. Maar hoe mooi zou het zijn als de escalatie voorkomen kan worden? Buurtbemiddelingsorganisaties in heel Nederland sloegen de handen ineen voor een landelijke campagne met informatie en tips om zelf op een effectieve manier het gesprek aan te gaan. Dat is makkelijk praten!

Start campagne vanaf 12 januari 2022

De campagne start op 12 januari met de lancering van de webpagina www.datisgemakkelijkpraten.nl en een filmpje. Op de webpagina staan vijf stappen die je kunt nemen om tot een constructieve oplossing te komen: Blijf kalm, Kies het juiste moment, Leg uit wat het met jou doet, Zoek naar een oplossing waar jullie allebei tevreden mee zijn en Maak duidelijke afspraken. Naast het filmpje zijn er posters, flyers en social media posts die de boodschap van de campagne versterken. Daarnaast geven buurtbemiddelaars uit het hele land tips door middel van persoonlijke vlogs onder de hashtag #datismakkelijkpraten.

Juiste toon, juiste moment

Marianne Grooten, coördinator buurtbemiddeling Zwolle en lid van het campagneteam licht toe:

“Met de campagne willen we er voor zorgen dat mensen zich bewust zijn dat een gesprek pas effectief is als je dat op de juiste toon en op het juiste moment inzet. Het heeft namelijk geen zin om in het heetst van de strijd het gesprek aan te gaan. Je vervalt dan in verwijten en dat werkt niet probleemoplossend.”

Buurtbemiddeling Malkander

Binnen de gemeente Ede geven getrainde vrijwillige bemiddelaars van Buurtbemiddeling Malkander advies en bemiddelen zij tussen buren. Zij zijn onpartijdig, geven geen oordeel en beslissen niet. Ze brengen buren opnieuw met elkaar in contact. Aandacht, respect en vertrouwen zijn daarbij belangrijke uitgangspunten.

Heeft u een probleem of conflict met uw buren? Neem contact op via 0318 208080 en vraag naar de coördinator Buurtbemiddeling of stuur een mail naarinfo@malkander-ede.nl Voor meer informatie kijk op www.malkander-ede.nl