Geplaatst op 6 februari
Als Malkander werken we steeds meer met de kwaliteitstool Plan-Do-Check-Act (PDCA). De cursus Internetbankieren is hier een mooi voorbeeld van waar we veel van leerden.
Afgelopen najaar zijn is er in de Stadspoort drie keer een ‘gratis cursus internetbankieren’ geweest. Het idee is ontstaan doordat sociaal werkers op de Stadspoort regelmatig vragen kregen over dit onderwerp. Er is een werkgroep opgestart die bestaat uit medewerkers van de SNS Bank en de Rabobank uit Ede, en sociaal werkers vanuit Cultura en Malkander. De banken geven cursussen op hun eigen locatie, maar daar komen niet altijd de wijkbewoners naar toe. Daarom is er het initiatief genomen om de cursus aan te bieden op een locatie ín de wijk, Cultura stadspoort dus. Zo kunnen bewoners die daar vaak komen, op een voor hun vertrouwde plek de desbetreffende cursus volgen.
Doel van de cursus is enerzijds voorlichting geven in de gevaren van phishing en fraude rondom internetbankieren. Daarnaast kon er tijdens de cursus door de deelnemers geoefend worden met het internetbankieren. Dit onder begeleiding van de medewerkers van de bank. In totaal hebben er rond de 20 mensen deelgenomen en die waren allemaal enorm enthousiast.
Veel mensen hebben vragen op dit gebied en het aantal problemen dat ontstaat door phising etc. neemt alleen maar toe. De digitalisering gaat enorm snel en voor veel mensen, met name senioren, is dit niet bij te houden. Dus ook niet op het gebied van internetbankieren. Tegelijkertijd merken we dat het voor veel mensen toch een te hoge drempel lijkt te zijn om naar de cursus te komen. We hebben veel reclame gemaakt, zowel online als mondeling. Als werkgroep hebben we geleerd dat het begeleiden van mensen echt één op één moet. Daarnaast hebben mensen na de cursus vaak nog veel vragen, die niet beantwoord kunnen worden op dat moment. Mensen worden verder geholpen bij de banken op locatie.
Conclusie: de huidige investering bleek dus te groot als we kijken naar het aantal bereikte deelnemers. Als alternatief hebben we nu afgesproken dat wij als sociaal werkers geïnteresseerden door gaan sturen naar hun eigen bank. De onderlinge contacten tussen de werkgroep leden zijn goed en zaken worden snel opgepakt. Zo kunnen we er met elkaar voor zorgen dat bewoners rechtstreekse door worden verbonden met de aanspreekpunten vanuit de banken zodat ze de uitleg krijgen die ze nodig hebben.