Cookies Wij gebruiken cookies om de website optimaal te laten functioneren en om in te spelen op de informatiebehoefte van onze bezoekers. Door gebruik te maken van onze website stemt u in met het plaatsen van cookies. Lees meer hierover in onze privacy- en cookieverklaring.

Zorg je voor iemand in je familie?

Heb jij een gehandicapt broertje of zusje, een opa met dementie, een ouder met psychische problemen of een verslaafd gezinslid? En zorg je daar voor? Je bent niet de enige. Ongeveer een kwart van de jongeren in Nederland groeit op met ziekte en zorg in de thuissituatie. Wij noemen jou ‘jonge mantelzorger’.

Als jij thuis een familielid hebt die veel zorg nodig heeft omdat hij of zij langdurig ziek is, mag jij jezelf jonge mantelzorger noemen. Langdurig ziek zijn kan op veel verschillende manieren, zowel lichamelijk als geestelijk. Iemand met een psychische ziekte of verslaving kan net zo veel hulp nodig hebben als iemand met een lichamelijk ziekte of handicap. Dat is best pittig als je jong bent. Blijf er niet mee zitten.

Neem contact op

 

Ouder man met gehandicapte jongen neuzen tegen elkaar

Brussen

Brussen komt van de woorden: broers en zussen. Heb jij een broer of zus die gehandicapt is, of ziek, dan ben jij een brus. Waarschijnlijk zorg je ook voor je broer of zus, zonder dat je dat gevraagd is. Dat vind je heel normaal, want je weet niet beter. Toch kan het ook best pittig zijn. Zeker als je je zorgen maakt over je broer of zus. Niet iedereen groeit op met een gehandicapte broer of zieke zus. Dus niet iedereen zal je begrijpen. Weet dat onze jongerenwerkers bij Malkander altijd een luisterend oor voor je hebben en uit eigen ervaring je tips kunnen geven.

Tips voor jonge mantelzorgers

  • Deel je zorg

Ook al kan het soms lastig zijn, probeer te praten Praat over je situatie met iemand die je vertrouwt. Je zult merken dat het oplucht om je zorgen te delen.

  • Bespreek het op school

Vertel aan je mentor of leraar over je thuissituatie. Hij begrijpt dan beter dat je je huiswerk een keer niet af hebt. Of dat je met je gedachten niet bij de les bent.

  • Geef aan wanneer het te veel is

Misschien kunnen mensen in je omgeving wat van je overnemen. Dat is niet egoïstisch, maar nodig om het vol te houden. Weet je niemand? Vraag dan bijvoorbeeld hulp bij ons. 

  • Blijf leuke dingen doen

Ga lekker sporten en blijf met vrienden afspreken. Zo heb je afleiding en sta je er niet alleen voor. Tijd voor jezelf is ook belangrijk!

  • Zoek informatie

Is iets niet duidelijk over de ziekte of handicap? Stel je vraag aan je familie, je huisarts of een verpleegkundige. Het antwoord kan je geruststellen.

  • Help mee!

Deel je verhaal! Niet iedereen weet genoeg over mantelzorg. Door je verhaal te delen help je ook andere jongeren die een ziek familielid hebben.